Ako vybrať autoalarm?

Autoalarm patrí medzi najrozšírenejšie a najobľúbenejšie spôsoby ochrany vozidla pred neoprávnenou manipuláciou. Ide o elektronické zariadenie, ktoré môže disponovať rôznymi technickými vlastnosťami. Od základnej verzie, ktorá dokáže zlodeja odradiť iba zvukovým signálom, až po moderné, ktoré vás o pokuse o vniknutie informuje a blokuje možnosť štartovania.

Autoalarm patrí medzi najrozšírenejšie a najobľúbenejšie spôsoby ochrany vozidla pred neoprávnenou manipuláciou. Ide o elektronické zariadenie, ktoré môže disponovať rôznymi technickými vlastnosťami. Od základnej verzie, ktorá dokáže zlodeja odradiť iba zvukovým signálom, až po moderné, ktoré vás o pokuse o vniknutie informuje a blokuje možnosť štartovania.

Doba čítania 5 min.
Jakub, redakcia Heureka.sk

Základné delenie

Jednocestný alarm

Umožní vám diaľkovo aktivovať a deaktivovať alarm, prípadne aj kontrolovať jeho funkcie. Toto ovládanie funguje však len touto jednou cestou. V prípade poplachu sa musíme spoľahnúť na to, že budeme počuť vozidlo húkať. Dosah takéhoto ovládače je max. desiatky metrov. Výhodou ale zostáva nižšia cena.

Dvojcestný alarm

Komunikácia tu prebieha obojsmerne. Autoalarm tak dokáže vysielať informácie späť do vášho ovládača (pagera). Pokiaľ má ovládač navyše displej, dostanete rýchlo informáciu, či je auto iba otvorené, alebo došlo k pohybu. Nemusíte sa tak spoliehať na akustickú signalizáciu samotného automobilu. Prenos prebieha až na niekoľko sto metrov (v závislosti na profile terénu).

GSM alarm

Alarmy systému GSM fungujú podobne, ako už spomínané dvojcestné. Miesto k ovládaču však informácie mieria do vášho mobilného telefónu. Väčšinou formou SMS, niektoré alarmy však vedia aj volať. Potrebujú teda SIM kartu.

GPS alarm

Ku všetkým už popísaným princípom a vlastnostiam dopĺňa tento alarm možnosť sledovania polohy vozidla pomocou GPS signálu. Ten vám môže prísť SMS správou, moderné alarmy však umožňujú sledovať polohu online na vašom smartfóne pomocou špeciálnej aplikácie s mapou. Tieto aplikácie potom ponúkajú ďalšie doplnkové funkcie, ako je napr. kniha jázd.

Autoalarm môže ponúkať mnoho rozšírených funkcií

Funkcia autoalarmu

Základné funkcie

  • Diaľková aktivácia/deaktivácia - Najzákladnejšie funkcie alarmov s diaľkovým ovládaním.

  • Plávajúci kód - Signál vysielaný ovládačom sa pri každom stlačení mení. Nemožno ho tak ľahko odpočúvať a zneužiť.

  • Tichá aktivácia - Alarm sa aktivuje bez akustického signálu. Túto funkciu zapnete priamo na ovládači.

  • Upozornenie na aktiváciu - Aktivácia/deaktivácia je sprevádzaná zablikaním svetiel alebo iným upozornením.

  • Vyhľadanie vozidla - Zvuková alebo iná signalizácia na povel ovládača. Využitie v miestach s mnohými vozidlami, napr. na parkovisku.

  • LED indikácia - Svetelná dióda je umiestnená na palubnej doske. Nielen vy, ale hlavne prípadný zlodej vidí, že je alarm aktivovaný.

Rozšírené funkcie

  • Imobilizér - Do okruhu spínacej cievky (popr. inam) je umiestnené rozpínacie relé. V prípade poplachu svojim rozopnutím znemožní štart.

  • Zhasnutie motora - Diaľkovým ovládačom je možné zhasnúť motor. Prakticky ide o rozopnutie imobilizéra na diaľku.

  • Vyradenie otrasového senzora - Zaistí funkčnosť alarmu bez zapnutia senzora otrasov. Hodí sa v situáciách, kedy je okolo auta prevádzka.

  • Obslužný režim - Vďaka tejto funkcii je možné alarm dočasne vyradiť z prevádzky. Nemusíte tak napr. v servise dávať mechanikovi ovládač.

  • Núdzový poplach - Stlačením tlačidla na ovládači vyvoláte poplach.

  • Pasívne zamknutie - Alarm automaticky zamkne vozidlo po určitej dobe, keď vypnete zapaľovanie, otvorte a zatvorte dvere.

Luxusné funkcie

Pri moderných autoalarmov nájdete aj funkciu diaľkového naštartovania. Pritom sa musí zabezpečiť, že je auto zabrzdené a nie je zaradená rýchlosť. Všeobecne je táto funkcia vhodná pre vozidlá s automatickou prevodovkou. U manuálneho radenia je potom alarm vybavený nejakou formou kontroly.

Môže to byť napr. detekcia zatiahnutej ručnej brzdy alebo veľmi moderný tzv. rezervačný mód. Ten aktivujete pred vypnutím motora, ktorý zostáva bežať aj po vytiahnutí kľúča zo zapaľovania. Vypne sa až v okamihu, keď vystúpite z vozidla. Týmto spôsobom je vždy zaistené, že nie je zaradená rýchlosť.

Podobnou funkciou je aj rozsvietenie svetla v kabíne v okamihu odomknutia vozidla. S týmito funkciami sa klasicky stretnete, ak využijete niektorú zo služieb ponúkajúcich zdieľanej automobilov.

Pomocou moderného alarmu môžete diaľkovým ovládačom napríklad aj naštartovať

Pripojenie autoalarmu

Pri vozidlách staršieho dáta výroby (cca do roku 2005) možno vykonať analógové zapojenia, čo je klasické pripojenie vodiča na vodiča. Pri moderných automobiloch je ale mnoho pôvodne mechanických systémov nahradených elektronickými. Keď k tomu pripočítame aj množstvo novo vzniknutých a navyše vzájomne prepojených systémov, ako je tempomat, ABS alebo ESP, analógové pripojenie bolo potrebné nahradiť.

Narastajúci problém potreby enormného množstva kabeláže vyriešila nakoniec dátová zbernica CAN BUS. Vďaka nej je možné z jedného miesta zistiť informácie o otvorených dverách, kufri, aktivácii brzdy, rýchlosti vozidla atď. Moderné autoalarmy napojené na túto zbernicu dokážu tieto informácie nielen čítať, ale aj na ňu zapisovať. Zvládnu tak auto rozblikať, dovrieť elektrické okná aj naštartovať motor. To všetko bez použitia jediného vodiča.

Najčastejšie používané senzory

  • Senzor otrasov - Býva umiestnený mimo riadiacu jednotku alarmu. Detekuje otrasy vozidla a to väčšinou s nastaviteľnou citlivosťou. Môže fungovať vo 2 stupňoch, kedy rozpozná slabý otras (kopnutie do vozidla) od silného (otvorenia dverí, odtiahnutie).

  • Ultrazvukový senzor - Dokáže detekovať cudzí predmet (aj telo) v kabíne vozidla.

  • Mikrovlnný senzor - Dokáže detekovať cudzí predmet (aj telo) v kabíne vozidla.

  • Tlakový senzor - Dokáže detekovať zmenu tlaku, ku ktorej dôjde pri otvorení dverí.